Storytelling for virksomheder

Storytelling er efterhånden blevet et moderne og meget brugt begreb hos de mange forskellige virksomheder. Forbrugere i dag vil ikke kun sælges til og bombarderes med oplysninger, men i stedet drages af en historie.

Definition på Storytelling

Storytelling oversættes nok bedst til dansk med ordet historiefortælling. Så hvilken historie vil du fortælle i din virksomhed?

Der findes mange forskellige eksempler på Storytelling – både hos danske og udenlandske virksomheder. Et eksempel som jeg holder særligt meget af, er lånt fra virksomheden Trello. Trello har udviklet et digitalt produktivitetsværktøj med lister, todos og masser af visuelt overblik. De har i deres opdateringer taget den originale betydning af Storytelling meget bogstaveligt.

Inspiration til Storytelling

For at give et mere detaljeret indblik i hvordan man kan lave Storytelling for sin virksomhed, har jeg lavet en infographic, som giver et både detaljeret og grundigt indblik. I infographicen kan man se både forslag til emner der kan fortælles om, så som hvilke udfordringer virksomheden har klaret, fortælle en kundes historier eller måske en vision for fremtiden. Der findes også eksempler på måder at fortælle gode historier på i virksomheden, eksempelvis ved at forstå din kundes behov når du planlægger din historie.

Det er heller ikke helt uvæsentligt hvor historien fortælles henne, så her kan du finde inspiration i listen over sociale medier og de mange andre kommunikationssteder din virksomhed har til rådighed. Og mangler du lidt inspiration til hvorfor du overhovedet skal arbejde med Storytelling i din virksomhed, så finder du også svaret i infographicen her.

Storytelling til virksomheder

Hvis du er nysgerrig efter andre eksempler på Storytelling, så hold øje med reklamer, fjernsynet og selvfølgelig også internettet. Jeg har her fundet endnu et fantastisk eksempel på YouTube fra Føtex. Og hvis du gerne vil lære mere om Storytelling, så findes der en del blogs, hvor jeg har udvalgt et indlæg om Storytelling fra Brandmovers her.

Content Marketing

Content Marketing er en anden del af virksomhedernes Storytellingda den arbejder med indpakningen af din historie og besvarer spørgsmålet: Hvordan vil du gerne give historien videre til dine forbrugere? Indpakningen og indholdet er begge to meget vigtige for at dit budskab kommer ud til dine forbrugere, og bryder igennem alt det andet information forbrugerne møder.

Definition af Content Marketing
Hvordan laver man Content Marketing
Hvor kan man lave Content Marketing henne?
Effekt af storytelling

Del denne side på de sociale medier…